Gotour Danmark

Det skal du være opmærksom på, når du laver en Facebookkonkurrence

Skrevet 8. december 2020

Forfatter: Patrick Frederiksen

December kan nærmest betegnes som højsæson for Facebookkonkurrencer. Der er rig mulighed for at forkæle sine følgere med pakke- eller adventskonkurrencer, hvor de kan være heldige at vinde spændende præmier. Udover at gøre lidt godt for dine nuværende følgere, er konkurrencer også en god mulighed for at komme endnu bredere ud på Facebook, når dine deltagere kommenterer, liker og deler løs i håbet om at blive vinderen af din konkurrence.

Læs med herunder og bliv klogere på nogle af de punkter, du skal være opmærksom på, inden du starter en Facebookkonkurrence. 

Dit brand og budskab 

Vis med din konkurrence hvad du kan hjælpe nye kunder med. Sælger du fisketure, kan du lave en quiz, hvor dine følgere skal tælle, hvor mange fisk, der gemmer sig i søen; og sælger du entrebilletter til det lokale museum, kan du lave en rebus, hvor dine følgere skal gætte navnet på et kendt kunstværk. Se eksempler på, hvordan de to quizzer kan se ud herunder. 

På en relativ nem og kreativ måde, kan du altså underholde dine deltagere med en sjov konkurrence, samtidig med at du formår at fortælle lidt om, hvilken service, du er ekspert i. 

Præmien 

Værdien af præmien har som sådan ikke den store betydning. Selvfølgelig er der forskel på at udlodde en bil og et gavekort på 100 kr., men som udgangspunkt deltager rigtig mange blot ved udsigten til muligvis at blive den heldige vinder. 

Har du mulighed for at udlodde flere præmier i samme konkurrence, kan det være en fordel. Dem, der ser din konkurrence vil føle, at vinderchancen er større, hvis du udlodder fem præmier frem for blot en. Vi er af den overbevisning, at jo større vinderchance din konkurrence syner af, desto flere vil deltage. 

Interagér med deltagerne 

Det kan være en fordel at have gjort dig tanker om, hvordan du vil interagere med dem, der deltager i din konkurrence. Du skal tage stilling til, om du vil like eller svare alle deltagernes kommentarer. 

Slet ikke at interagere med deltagerne er ikke en strategi, der kan anbefales, for det er jo netop nu, du har mulighed for at vise dine følgere, at du værdsætter deres deltagelse i din konkurrence. Send dem et like eller et svar, så de ved, at du har set deres lod i puljen om at vinde konkurrencen. 

Træk en vinder 

Der findes mange kreative måder på at finde en vinder af en Facebookkonkurrence. Nogle vælger at scrolle kommentarsporet igennem og stoppe et tilfældigt sted, andre skriver alle deltageres navne ned og trækker en vilkårlig vinder og en helt tredje metode er, at vælge ud fra den bedste historie, der er blevet delt af deltagerne (hvis det altså er et kriterie for at deltage i din konkurrence). 

Vil du hellere benytte en mere tilfældig – og, måske, mere retfærdig – måde at trække en vinder på, kan du benytte diverse hjemmesider, som helt tilfældigt trækker en vinder af din konkurrence. Der findes et hav af sider, der tilfældigt finder din vinder, så her er Google din bedste ven.

Vær opmærksom på spamforbuddet 

Inden du ligger din konkurrence på Facebook, skal du være opmærksom på forskellige faktorer, så du ikke spammer folk (jf. spamforbuddet). Herunder har vi samlet en række gode råd til din konkurrence: 

  • Hvis folk liker din konkurrence, men ikke følger din side, kan du sende dem en notifikation om at følge din side. Selvom denne funktion virker som en god mulighed for at få nye følgere, anses det som spam. Du kan i stedet for skrive i dit opslag, at du vil sætte pris på, hvis folk også vil følge din side. 
  • Vælger du at kommentere på dine deltageres svar, skal du være opmærksom på, hvad du skriver. Hvis dit svar har til formål at føre direkte markedsføring, er det omfattet af spamforbuddet. Du kan dog stadig godt skrive ”Hej xx. Tak for din deltagelse i vores konkurrence. Vi smider dit svar i puljen og kontakter dig, hvis du er den heldige vinder. Julehilsner *virksomhed*”, for at interagere med dine deltagere. 
  • Selvom det er skønt, når dine deltagere tagger deres venner (så din konkurrence når bredere ud på Facebook) er det ikke tilladt at gøre det til et krav at tagge sine venner for at deltage. Du må dog gerne opfordre deltagerne til at tagge – eller nævne – en ven, som jo også skal have chancen for at deltage i din flotte konkurrence. 
  • Husk at fritage Facebook for ethvert ansvar i forbindelse med din konkurrence. Det kan du for eksempel gøre ved til sidst i dit opslag at skrive ”Denne konkurrence er på ingen måde sponsoreret af eller lavet i samarbejde med Facebook”. 

Ansvarsfraskrivelse: ovenstående er blot vejledninger om spam ud fra egen forståelse af forbrugerombudsmandens skrivelse om spamforbuddet. Læs hele vejledningen her