Gotour Danmark

Fem steps i kundens købsprocess

Skrevet 24. november 2020

Forfatter: Patrick Frederiksen 

Inden vi når til punktet, hvor vi trykker ”køb” af den oplevelse, vi har udset os, gennemgår vi en række steps. Der er tale om fem steps, der fører os fra drømmen til det endelig køb, hvorimellem vi undersøger markedet, gør os overvejelser og finder inspiration. 

I gennemgangen herunder har vi taget udgangspunkt i en vandretur, men modellen kan selvfølgelig overføres til alle typer af oplevelser.

1. Drømmen vækkes

Første step handler om, at drømmen om en oplevelse vækkes hos kunden, lad os kalde ham Peter. Man kan egentlig sige, at der for Peter opstår et behov – et behov om at komme på en vandretur. Det kan for eksempel ske når Peter ser et billede, en video eller en beskrivelse på de sociale medier eller i et nyhedsbrev, hvor han inspireres til at tage på vandretur. 

 

Hos Gotour Danmark samarbejder vi med et bredt udvalg af salgskanaler. Disse salgskanaler laver markedsføring, som kan skabe bevidstheden om et behov hos kunden.

2. Gennemgang af mulighederne

Peter har endelig søgt internettet godt igennem for udvalget af vandreture og er blevet klogere på, hvilken type vandretur han vil på. Han har længe gerne ville opleve den nordvestjyske kyst og ønsker at være afsted i 2 dage. Derfor søger han mere specifikt efter de kriterier, han har sat op for sin vandretur og gennemgår de muligheder, der findes. 

 

På Gotour Danmarks salgskanaler er oplevelserne delt op i byer og områder samt kategorier. På den måde kan kunden sortere oplevelserne efter den type, de er på udkig efter, og det bliver dermed nemmere at få et godt overblik over de mange muligheder.

3. Information og inspiration

Nu hvor Peters drøm om at tage på vandretur er vækket, begynder han at søge på de muligheder der er for vandreture. Han søger i første omgang efter vandreture i Danmark for at blive klogere på de forskellige vandreture og blive inspireret til hvilken type, der passer bedst til ham.   

Gotour Danmark sørger for at alle salgskanaler har et stort udvalg af forskellige oplevelser. Det gør det altså nemmere for kunden at finde information og inspiration på én side.

 

4. Endeligt valg af oplevelse

Efter at have gennemgået mulighederne for vandreture i Nordvestjylland på 2 dages varighed, har Peter nu fundet den perfekte vandretur. Han er derfor klar til at gennemføre sit køb af turen og se frem til en skøn vandretur i den smukke danske natur. 

 

Når kunden har besluttet sig for en oplevelse, kan den købes nemt på Gotour Danmarks samarbejdssalgskanaler. Købsprocessen på salgskanalerne består af fem trin: kurv, adresse, overblik, betaling og kvittering.

5. Efter købet

Peter har netop trykket ”betal” og kort tid efter modtager han en bekræftelse på mail. I mailen kan han se alle informationer om hans vandretur: tid, sted, beløb og andet praktisk information. På den måde er Peter sikret, at hans køb er gået igennem. 

Efter vandreturen føler Peter sig som født på ny. Han har haft en skøn vandretur med frisk vind, smuk natur og masser af ro. Udbyderen af vandreturen leverede tilmed en super service, så Peter smider en god anmeldelse afsted online og fortæller gerne familie og venner om den gode oplevelse. 

 

Så snart kunden har gennemført sit køb på en af Gotour Danmarks salgskanaler, sendes der automatisk en billet samt kvittering. Efter oplevelsen er slut, anbefaler vi alle udbydere at opfordre deres kunder til at anmelde dem på Tripadvisor. Udbyderens Tripadvisor-konto kan tilknyttes deres profil på Gotour Danmark, så fremtidige kunder nemt får adgang til anbefalinger.